TRENING UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH

 

Opis programu
Program oparty jest na założeniach tzw. „Szkoły dla Rodziców”.
Celem programu jest poznanie wiedzy psychologiczno-pedagogicznej i nabycie umiejętności przez rodziców, które pozwolą na bezpieczne porozumiewanie się w rodzinie, porozumiewanie oparte na poszanowaniu godności i wzajemnym szacunku.
Bezpośrednim celem programu jest nabycie przez uczestników warsztatu umiejętności wychowawczych takich jak:

  • umiejętność aktywnego, wspierającego słuchania
  • nawiązywanie efektywnej współpracy z dzieckiem
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka bez stosowania różnorodnych form przemocy,
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć, a także radzenie sobie z "trudnymi" uczuciami w duchu poszanowania godności osobistej człowieka,
  • uwalnianie siebie i dziecka od ograniczającego lub wręcz zaburzającego rozwój osobowości funkcjonowania w rolach,
  • pomocy w rozwoju pozytywnego i realistycznego obrazu siebie, swoich możliwości i zdolności, a także wzrostu zaufania i szacunku do siebie jako wartościowego człowieka.

Długofalowym celem programu jest uświadomienie rodzicom, że skuteczność wychowania w znacznym stopniu zależy od osoby wychowującego - oznacza to, że aby zmienić dziecko, często należy zacząć od zmiany siebie.

 

Odbiorcy
Rodzice mający ograniczoną władzę rodzicielską wobec dziecka,/dzieci lub jej pozbawieni.

 

Forma realizacji
Zajęcia mają formę warsztatów, podczas których wykorzystywane są aktywne metody pracy z grupą: burza mózgów, ćwiczenia w parach, odgrywanie scenek, dyskusje, wymiana doświadczeń, ćwiczenie nowych sposobów komunikowania się.
Każdy z uczestników otrzymuje materiały, które zbiera w specjalnym skoroszycie.
Zajęcia prowadzone będą raz w tygodniu przez dwie godziny. Odbędzie się 12 spotkań grupowych.

 

Rekrutacja
Kandydaci do udziału w programie umawiani są poprzez kontakt (telefoniczny lub osobisty) z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie na konsultacje indywidualne do specjalisty prowadzącego grupę. Po rozpoczęciu zajęć grupowych nowi uczestnicy mogą dołączać tylko podczas trzech pierwszych spotkań. Po tym czasie grupa ma charakter zamknięty.